پروژه ی جدید DNA  و درمان نفروپاتی دیابتی

 3 ژوئن 2016- محققان در گزارشی اعلام کردند نمونه های DNAاز افراد دیابتی می تواند به شناسایی فاکتورهای ژنتیکی نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی دیابت) کمک کند.

محققان دانشگاه  کویین در بلفاست به بررسی 20 هزار نمونه ی DNAبه عنوان بخشی از یک پروژه ی 5 ساله ی تحقیقاتی پرداختند. این طرح با همکاری کارشناسان دیابت و ژنتیک از دانشگاه کویین، دانشگاه کالج دوبلین، دانشگاه هلسینکی در فنلاند و موسسه ی Broadدر آمریکا انجام خواهد شد.

 این پروژه با هدف بررسی علت افزایش خطر ابتلا به نفروپاتی دیابتی در برخی از بیماران دیابتی  طراحی شده است. نفروپاتی دیابتی علت اصلی نارسایی کلیوی در سراسر دنیا است و معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که به مراحل پیشرفته ی خود رسیده است: بیش از 50 هزار نفر در بریتانیا مرحله ی  نهایی نارسایی کلیوی را تجربه  کرده و نیاز به پیوند  کلیه یا دیالیز دارند. از هر 4 بیماری که تحت درمان دیالیز قرار می گیرد یک نفر در بریتانیا و ایرلند به نفروپاتی دیابتی مبتلا می باشد.

 پرفسور Maxwellاز مرکز بهداشت عمومی دانشگاه کویین می گوید: این گروه از محققان همچنین امیدوارند که بتوانند تأثیر کنترل ضعیف قندخون در دراز مدت را بر برنامه ریزی مجدد DNAو افزایش خطر عوارض  کلیوی دیابت بررسی کنند.

پرفسور Maxwellامیدواراست با آنالیز این نمونه ها بتوانند درمانهای جدیدی برای اهداف جدید درمانی  بیابند، او می گوید: یکی از اهداف ما ابداع آزمایشات جدید برای غربالگری افراد دیابتی به منظور ارزیابی خطر ابتلا آنان به این عارضه ی دیابت(نفروپاتی) است که به درمانهای پیشگیرانه برای این بیماری کمک خواهد کرد. ما برای همکاری با این دانشمندان و پزشکان خلاق هیجان زده هستیم و امیدواریم که این همکاری بتواند به کشف اطلاعات جدیدی برای کمک به بهبود نتایج بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی منجر شود. این پروژه بخشی از یک همکاری جدید تحقیقاتی بین ایالات متحده و ایرلند است که با کمکهای مالی این دو کشور در توسعه ی برنامه های تحقیقاتی حمایت می گردد.

دکتر Bailieمعاون بخش تحقیقات در توسعه ی آژانس بهداشت عمومی HSC  که بودجه ی بخش ایرلند  شمالی این پروژه را با شورای تحقیقات پزشکی تأمین می کند، گفت: ما انتظار داریم که نتایج این تحقیقات بین المللی به پیشرفت های قابل توجهی در درمان  نفروپاتی در بیماران دیابتی منجر گردد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/new-dna-project-to-investigate-treatments-for-diabetic-nephropathy-90414798.html